Rapport från Sveregs webbinarium om EU:s framtida transportpolitik

Den 5 februari 2021 organiserades ett webbinarium av de svenska stads- och regionkontoren tillsammans med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Webbinariet handlade om EU:s framtida transportpolitik och hur den påverkar regionerna. På webbinariet presenterades både europeiska och regionala perspektiv av representanter från bland annat EU-kommissionen, Europaparlamentet och Sveriges olika regioner. Ämnen som diskuterades var bland annat biobränslen som hållbara alternativ till fossila bränslen, det Transeuropeiska Transportnätet TEN-T som en viktig del av regionernas konkurrenskraft och cykelinfrastruktur som en effektiv miljöinvestering i storstadsregionerna. 

Elisabeth Werner från EU-kommissionens generaldirektorat för mobilitet (DG Move) inledde genom att presentera EU-kommissionens strategi för den framtida transportpolitiken. Werner talade om att främja utvecklingen av autonoma fordon, att införa prisincitament för bränslen som viktiga åtgärder för att nå strategins mål och om Återhämtningsfonden Next Generation EU som en viktigt instrument för den gröna omställningen. Werner nämnde biobränslen som en del av EU:s transportstrategi. Från kommissionens sida ses biobränslen som hållbara alternativ till fossila bränslen framför allt inom flyg och sjöfart där andra hållbara alternativ saknas. För vägtransporter lyfter EU-kommissionen snarare el och vätgas som framtidens drivmedel, men påpekar att kommissionen är öppen för flera tekniska lösningar som bidrar till att uppfylla transportstrategins mål.

Europaparlamentariker Johan Danielsson (S) talade om revideringen av det transeuropeiska transportnätet TEN-T och gav sin syn på EU:s framtida transportpolitik. Danielsson påpekade att vi måste ha fullt fokus på transportsektorn om vi ska blir klimatneutralt till 2050, då det är den enda sektorn där utsläppen inte minskat. Danielsson framhöll vikten av flera typer av transportsätt genom fler terminaler för att underlätta transporter av gods. Dessutom påpekade Danielsson att den svenska synen på biobränslen skiljer sig från den europeiska. Den svenska hållningen är att biobränslen är en hållbar investering medan övriga Europa fortfarande ifrågasätter biobränslens hållbarhet. 

Representanter från regionerna framhöll vikten av transportinfrastruktur för konkurrenskraft, handelsförbindelser och möjlighet att nå den gröna givens mål. Likt Johan Danielsson ser regionerna också fördelar med att möjliggöra både gods- och persontransporter med flera olika typer av transportsätt. Storstadsregionerna lyfte också cykelinfrastruktur som ett underskattat område i EU och påpekade att ett ökat cyklande minskar utsläpp och buller samt ökar folkhälsan. 

En mer omfattande återrapportering av webbinariet går att läsa här

Se en sammanfattning av EU:s strategi för smart och hållbar mobilitet här

Publicerat av

Simon Fredholm

Handläggare på Region Värmland European Office

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s