Ny strategi ska bana väg för hållbara och konkurrenskraftiga företag

I samband med att EU-kommissionen presenterade sin nya industristrategi den 10 mars lanserades även en strategi avsedd specifikt för små och medelstora företag. Stor vikt läggs vid att skapa incitament som främjar hållbarhet och digitalisering bland Europas cirka 25 miljoner små och medelstora företag.

Genom den nya strategin vill EU-kommissionen underlätta för små och medelstora företags (SMF:s) anpassning till ett hållbart och digitaliserat samhälle, samtidigt som strategin ska främja tillgången på nödvändig kompetens för SMF. Europas företag står för 2 av 3 nya jobb inom EU, därför ser kommissionen vikten av att införa regelförenklingar som underlättar för SMF. Några av dessa är:

  • Minimera praktiska och rättsliga hinder som hämmar företagsamhet och expansion.
  • Genom att etablera ett nytt virtuellt observationscentrum vill kommissionen. intensifiera arbetet med snabba utbetalningar till SMF.
  • Åtgärder för att små och medelstora företag lättare ska kunna börsintroduceras, bland annat genom en ny fond som blir en del av InvestEU.

Strategin innehåller även ett förslag om att införa hållbarhetsrådgivare inom ramen för European Enterprise Network, där företag kan få rådgivning för att ställa om i en hållbar och digital riktning. När det gäller digital teknik vill EU-kommissionen skapa möjligheter för volontärarbete och praktik inom just digital teknik, liksom utöka antalet digitala innovationsknutpunkter i alla EU:s regioner så att företag lättare kan sammanföra och integrera digitala innovationer med varandra.

Strategins målsättning är att göra Europa till den bästa platsen för företagande, och kommissionen uppmuntrar även medlemsländerna att erbjuda företag hjälp och rådgivning via en samlad kontaktpunkt. Samarbetet mellan EU:s medlemsländer i frågor som rör företagande ska också stärkas, dels genom införandet av en ny gemensam EU-standard kopplat till nyföretagande, dels genom ett ökat utbyte mellan nationella, regionala och lokala företrädare för SMF gällande erfarenheter och goda exempel som möjliggör tillväxten av nya högteknologiska företag. Strategin ska också främja investeringar i företag och fonder ledda av kvinnor, med syftet att stärka kvinnors entreprenörskap och företagande.

Läs mer om den nya strategin för små och medelstora företag här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s